fbpx

6 tips om blessures te voorkomen op wintersport

6 tips om blessures te voorkomen op wintersport

Tip 1. Train je lichaam

De wintersport is een fysieke sport waar je je goed op moet voorbereiden. Je lichaam wordt zwaarder belast dan normaal en veel mensen zijn van de een op de andere dag de hele dag buiten en sporten dan vaak ongetraind 4 tot 6 uur achter elkaar. Daarbij gebruik je ook nog eens spieren die je normaal nauwelijks gebruikt.

Neem voor je op vakantie gaat een of meerdere lessen op een indoor baan in Nederland. Het is leuk, je komt alvast in de vakantiesfeer en je traint je specifieke spieren.

 

Tip 2. Voorkom vermoeidheid

Veel mensen haasten zich naar hun vakantie bestemming. Ze rijden in een ruk door (vaak ook ’s nachts) om zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te komen. Als ze dan in de ochtend aankomen staan ze vervolgens dodelijk vermoeid op de piste. Probeer dit te voorkomen en ga uitgerust op vakantie, zodat je optimaal kan genieten van je wintersport.

Maar liefste 30% van de wintersport ongelukken vinden plaats tussen 14:00 en 16:00. Mensen worden moe en het is drukker op de piste. Daarnaast wordt je reactiesnelheid langzamer omdat je vermoeid bent. Zorg ervoor dat je gedurende de dag genoeg rustmomenten inlast, zodat je de hele dag kan genieten.

 

Tip 3. Vermijd alcoholgebruik

Wat is een wintersport zonder apres ski? Natuurlijk is het er gezellig om een biertje of glühwein op de piste te drinken. Maar besef wel dat bij 20% van alle wintersportongelukken alcohol in het spel is. Je reactievermogen wordt lager, je word overmoedig en hierdoor raak je sneller geblesseerd. Neem dat biertje of glühwein dus pas als je gestopt bent met skiën, net zo gezellig en een stuk veiliger.

 

Tip 4. Ken de sneeuwcondities

Sneeuwconditie is een belangrijke factor bij het ontstaan van blessures. Wanneer er veel ijs op de piste ligt, is de kans op een blessure groter. Probeer daarom ijzeige pistes aan het eind van de dag te vermijden. Zorg dat je vooraf de sneeuwcondities op de pistes weet.

 

Tip 5. Check de weersvoorspelling

Het weer in de bergen kan snel veranderen. Als je ’s morgens met zon vertrekt kan het in de middag zomaar zijn dat je in een sneeuwbui terecht komt. De temperatuurverschillen tussen dal en top kunnen groot zijn. Let er ook op dat je in lange open liften en in de schaduw erg snel afkoelt.

Bekijk elke dag de weersvoorspelling. Let daarbij vooral op de temperatuur, kans op mist en neerslag. Baseer je kledingkeuze op de weersverwachting.

 

Tip 6. Draag een helm

Hoofdletsels maken ongeveer 9% van alle wintersportblessures uit. Dat is ook niet zo verwonderlijk, als je beseft dat snelheden tot wel 90 km/h gehaald worden door recreatieve wintersporters. Het goede nieuws is dat de kans op hoofdletsel simpel te verkleinen is. Het dragen van een helm reduceert die kans al met 35%! Draag tijdens het skiën/snowboarden altijd een helm.

Geen reactie's

Geef een reactie